ST. FLORIAN ZRT. H-1143 Budapest, Hungária krt. 65. Telefon: +36 1 273 0075 , E-mail: info@stflorian.hu

Kezdőoldal   Szolgáltatások   Munkavédelmi Bejárások

Munkavédelmi Bejárások

Munkavédelmi Bejárások

Munkavédelmi Bejárás két féle lehet:

  1. eseti
  2. rendszeres.

We generally divide side effects into two types: Common – a side effect that occurs in at least one in a hundred people (more than 1%) who take this drug. This information will help show whether Cimzia has any unwanted effects when used during pregnancy. These doses were approximately 1 https://farmaciaenlineasinreceta.com/cialis/. Naloxone itself produces no physical or psychological dependence and will not worsen respiratory depression if administered for non-opiate overdose.

Az eseti bejárás vizsgálat nem helyettesíti a munkáltató jogszabályban meghatározott kötelezettségét a munkavédelmi szakember foglalkoztatására vonatkozóan. Ide tartozik egy berendezés gép, technológia stb. vizsgálata, üzembe helyezése.

A rendszeres munkavédelmi bejárásoknál a munkáltató munkavédelmi kötelezettségeinek megvalósulását ellenőrizzük.

A bejárás alkalmával feltárt hiányosságok, tapasztalatok jegyzőkönyv formájában kerülnek rögzítésre a hiányosságok megszüntetésére tett javaslattal.

A munkáltatónak a tevékenysége folytatása során a jogszabályokba meghatározott időtartamra a tevékenysége és az alkalmazotti létszám függvényébe köteles munkabiztonsági szakembert foglalkoztatni.

A munkavédelmi szakembert nem kötelező alkalmazotti viszonyba felvenni, megbízási szerződéssel lehet külső szakembert, szakcéget is felkérni.

Ajánlatkéréshez kattintson ide!

 

Az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről, egységes szerkezetben a végrehajtásáról szóló 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelettel előírja, hogy:

 

57. §

(1)    A munkáltató az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés munkáltatói feladatainak teljesítése érdekében a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott veszélyességi osztályhoz, munkavállalói létszámhoz igazodóan elegendő, de legalább a rendeletben megjelölt időtartamra és szakképesítési feltételekkel köteles munkavállalót kijelölni vagy foglalkoztatni, e személy részére valamennyi munkavédelemmel összefüggő információt megadni, és a szükséges tárgyi, szervezési feltételeket biztosítani.

(2)    Az (1) bekezdés szerinti foglalkoztatás – ideértve a 8. §-ban előírtak végrehajtását is – az előírt alkalmassági feltételekkel rendelkező munkavállaló hiányában polgári jogi szerződés alapján külső szolgáltatás útján is megvalósítható. E foglalkoztatás – függetlenül a formájától – nem mentesíti a munkáltatót az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért e törvényben meghatározott felelőssége alól.

(3)    Az előző bekezdésekben meghatározott személy feladata különösen

a)     a munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat elvégzése [21. § (3) bekezdés];

b)     az időszakos biztonsági felülvizsgálat elvégzése [23. § (1) bekezdés];

c)     közreműködés a munkahely, egyéni védőeszköz, munkaeszköz, technológia soron kívüli ellenőrzésében [23. § (2) bekezdés];

d)     közreműködés mentési terv készítésében [45. § (1) bekezdés];

e)     a megelőzési stratégia munkabiztonsági tartalmának kidolgozása [54. § (1) bekezdésének g) pontja];

f)       közreműködés a kockázatértékelés elvégzésében [54. § (2) bekezdés], a munkavédelmi oktatásban (55. §);

g)     az egyéni védőeszköz juttatása belső rendjének meghatározása (56. §);

h)      a munkabalesetek kivizsgálása (64. §);

i)        a külön jogszabályban munkabiztonsági szaktevékenységnek minősített feladatok ellátásában részvétel, továbbá a munkaegészségügyi feladatok teljesítésében szükség szerinti közreműködés.

 

Munkavédelmi oktatás

A munkáltatónak a munkaválót munkába álláskor, munkahely megváltoztatásakor belső áthelyezéskor újtechnológia bevezetésekor, stb. munkavédelmi oktatásba kell részesíteni.

Az oktatás megtörténtét és az ott elhangzottak tudomásul vételét a dolgozónak aláírásával kell dokumentáltan igazolni.

Az oktatásnak két részből kell állnia egy elméleti (jogszabályok, belső szabályok ismertetése) és egy gyakorlati (a konkrét munkavégzéssel kapcsolatos szabályok, veszélyek védelmi intézkedések ismertetése) részből.

Az oktatási tematika elkészítése munkabiztonsági szakember feladata.

Az oktatások elmaradása, látszat megtartása a későbbiekben több gondot is okozhat a munkáltatónak, ezek akár hatósági ellenőrzés során ki rótt bírság, baleset utáni kártérítési igény során, és OEP visszafizetési kötelezettségi kifizetéseket is jelenthet.

Ajánlatkéréshez kattintson ide!

 

A munkavédelmi oktatással kapcsolatos néhány előírás

A munkavédelmi törvény több helyen is hangsúlyozza a képzés, az oktatás fontosságát, a munkavállalók szakmai és munkavédelmi képességét. Pl.:

 

1993. évi XCIII. Törvény a munkavédelemről

50. §

A munkavállaló csak olyan munkával bízható meg, amelynek ellátására egészségileg alkalmas, rendelkezik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges ismeretekkel, készséggel és jártassággal.63

 

51. §

(1)    A munka egészséget nem veszélyeztető és biztonságos elvégzéséhez megfelelő szakképzettségű és számú munkavállalót kell biztosítani.

(2)    Ahol veszély fenyeget, egyedül munkát végezni nem szabad, és ilyen helyre csak erre is kiterjedő oktatásban (55. §) részesült munkavállalók léphetnek be.

(3)    Ha a munka a munkavállaló testi épségére, egészségére veszéllyel járhat, a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter – az egészségügyért felelős miniszterrel és a tevékenység szerinti miniszterrel egyetértésben – előírhatja, hogy azt csak meghatározott szakképzettséggel (képzettséggel), illetőleg gyakorlattal rendelkező személy végezheti.

(4)    Ha valamely munkát egyidejűleg két vagy több munkavállaló végez, a biztonságos munkavégzés érdekében az egyik munkavállalót meg kell bízni a munka irányításával, és ezt a többiek tudomására kell hozni.

 

55. §

(1)    A munkáltatónak oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló

a)    munkába álláskor,

b)    munkahely vagy munkakör megváltozásakor, valamint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek változásakor,

c)    munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor,

d)    új technológia bevezetésekor

e)    elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat. Az oktatást rendes munkaidőben kell megtartani, és szükség esetén időszakonként – a megváltozott vagy új kockázatokat, megelőzési intézkedéseket is figyelembe véve – meg kell ismételni. Az oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva írásban kell rögzíteni.

(2)    Az (1) bekezdésben előírt ismeretek megszerzéséig a munkavállaló önállóan nem foglalkoztatható.

 

 

Munkavédelmi szabályzat

A munkáltatónak a biztonságos és az egészséget nem veszélyeztető munkavégzés érdekében egy belső szabályozást kell készítenie, készíttetnie. Ez a belső szabályzat a köznyelven Munkavédelmi Szabályzat néven fut. A szabályzatot érdemes munkavédelmi szakemberrel készíteni mivel vannak olyan elemei melyek meghatározása munkabiztonsági szaktevékenységnek és foglakozás-egészségügyi szaktevékenységnek minősülnek. Ilyen például az egyéni védőeszközök meghatározása.

A szabályzatban szokták rögzíteni a tisztálkodási szerek juttatására vonatkozó részeket a dohányzással kapcsolatos szabályokat az orvosi vizsgálatok rendjét, és egyéb olyan rendelkezéseket, ami az adott szakterületen végzett munkavégzéssel kapcsolatos speciális követelményeket tartalmazza.

Ajánlatkéréshez kattintson ide!

 

 

1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről, egységes szerkezetben a végrehajtásáról szóló 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelettel

 

2. §

(1)    (2)6 A munkáltató felelős az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért. A munkavállalók munkavédelmi kötelezettségei nem érintik a munkáltató felelősségét. A munkáltatói feladatok teljesítésével összefüggésben keletkező költségeket és egyéb terheket nem szabad a munkavállalóra hárítani.

(2)    Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei megvalósításának módját – a jogszabályok és a szabványok keretein belül – a munkáltató határozza meg. (EZ A MUNKAVÉDELMI SZABÁLYZAT)

(3)    A munkáltató felelős azért, hogy minden munkavállaló az általa értett nyelven ismerhesse meg az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés reá vonatkozó szabályait.

 

8. §

Jogszabály egyes feladatokat munkabiztonsági szaktevékenységnek, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősíthet. A munkáltató a munkabiztonsági szaktevékenységnek minősített feladatokat csak külön jogszabályban meghatározott munkavédelmi – a bányászat területén bányászati -, a munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősített feladatokat pedig munkaegészségügyi [foglalkozás-orvostan (üzemorvostan), munkahigiéne, közegészségtan-járványtan, megelőző orvostan és népegészségtan] szakképesítéssel rendelkező személlyel végeztetheti.

 

9. §

(1)    A törvény hatálya – a (2)-(3) bekezdésekben megállapított kivételekkel – kiterjed minden szervezett munkavégzésre, függetlenül attól, hogy az milyen szervezeti vagy tulajdoni formában történik.

(2)    A törvény meghatározott rendelkezéseit (26/A., 28., 32., 40., 44. és 45. §-ok) alkalmazni kell a munkavégzés hatókörében tartózkodóra is (járókelő, látogató, szolgáltatást igénybe vevő stb.).

 

65/1999. (XII. 22.) EüM rendelet a munkavállalók munkahelyen történő egyéni védőeszköz használatának minimális biztonsági és egészségvédelmi követelményeiről

 

3. §

(1)    Amennyiben megelőző műszaki, illetve szervezési intézkedésekkel az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés nem valósítható meg, a kockázatok egészséget nem veszélyeztető mértékűre csökkentése érdekében a munkáltató a munkavállalókat a kockázatokkal szemben védelmet nyújtó védőeszközzel látja el és ellenőrzi azok rendeltetésszerű használatát. A különösen veszélyes, illetve gyakori kockázatok felsorolását az 1. számú melléklet tartalmazza.

(2)    A kockázatbecsléshez, valamint a hatékony védelmet nyújtó védőeszköz kiválasztásához, a védőeszközhasználat szabályainak megállapításához a munkáltató szükség esetén szakértőt vesz igénybe.

(3)    A kockázatbecslésre, a védőeszköz kiválasztására vonatkozó adatokat, a mérési eredményeket, a szakértői véleményeket és ajánlásokat, továbbá a védőeszköz juttatásával kapcsolatos egyéb dokumentumokat a munkáltató naprakészen tartja nyilván, és azokat az ellenőrzést végző hatóság kérelmére bemutatja.

 

Munkabalesetek vizsgálata

Munkabaleset az a baleset melyet a munkavállaló a szervezett munkavégzés keretében végzett munka, vagy az ahhoz kapcsolódó tevékenység közben szenved el.

A munkáltató tudomására jutott munkabaleseteket nyilvántartásba kell venni és vizsgálatukat haladéktalanul meg kell kezdeni.

A munkabalesetek kivizsgálása munkabiztonsági szaktevékenységnek minősül és legalább középfokú munkavédelmi végzettségű szakembernek kell vizsgálnia.

A balesettel kapcsolatos vizsgálati eredmények alapján a sérült munkáltatójának határozatot kell hoznia, hogy a szóban forgó balesetet elismeri- e munkabalesetnek.

Ajánlatkéréshez kattintson ide!

 

 

Munkabalesetek kivizsgálásának előírásai

 

A kivizsgálás jogi háttere az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről.

 

 

64. §

(1)    Azt a munkabalesetet, amely esetében a munkavállaló több mint három munkanapon át nem volt munkaképes, valamint a foglalkozási megbetegedést és a fokozott expozíciós esetet be kell jelenteni, ki kell vizsgálni és nyilvántartásba kell venni.

(2)    Az (1) bekezdésben foglaltakat a munkabaleset esetén – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a munkáltató, foglalkozási megbetegedés és fokozott expozíció esetén a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszternek az egészségügyért felelős miniszterrel egyetértésben kiadott rendeletében meghatározott szerv (személy) teljesíti.

(3)    (3) A munkáltató a munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések és fokozott expozíciók esetén a sérült, megbetegedett, illetve fokozott expozícióban érintett következő személyes adatait rögzíti: név (ideértve a születési nevet is), anyja neve, társadalombiztosítási azonosító jele (taj-száma), születési hely és időpont, nem, állampolgárság, lakóhely (lakcím). A munkáltató esetében az adószámot kell feltüntetni, amennyiben adószámmal nem rendelkezik, személyes adataként saját adóazonosító jelét is rögzítenie kell.

(4)    A munkáltatónak a munkaképtelenséggel járó munkabalesetet haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és a kivizsgálás eredményét munkabaleseti jegyzőkönyvben kell rögzítenie. A munkaképtelenséget nem eredményező munkabaleset körülményeit is tisztázni kell.

(5)    A munkáltató köteles a súlyos munkabalesetet a munkavédelmi hatóságnak [84. § (2) bekezdés] azonnal bejelenteni.

(6)    A bejelentéssel, kivizsgálással és nyilvántartással kapcsolatos részletes előírásokat a munkabalesetek tekintetében e törvény és a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendelete, a foglalkozási megbetegedések és a fokozott expozíciók tekintetében a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszternek az egészségügyért felelős miniszterrel egyetértésben kiadott rendelete határozza meg.

65. §

(1)    A munkabaleset, a foglalkozási megbetegedés és a fokozott expozíció kivizsgálása során fel kell tárni a kiváltó és közreható tárgyi, szervezési és személyi okokat, és ennek alapján a munkáltatónak intézkedéseket kell tenni a munkabalesetek, a foglalkozási megbetegedések és fokozott expozíciók megelőzésére.

(2)    Munkabiztonsági szaktevékenységnek minősül a súlyos munkabaleset, valamint az olyan – munkaeszköz, illetve technológia által okozott – munkabaleset kivizsgálása, amely kettőnél több személy egyszerre (egy időben), azonos helyen történő sérülését vagy más egészségkárosodását okozta.

66. §

(1)  A sérült, illetőleg a balesetet észlelő személy köteles a balesetet a munkát közvetlenül irányító személynek haladéktalanul jelenteni.

(2)  A munkáltatónak minden bejelentett, illetve tudomására jutott balesetről meg kell állapítania, hogy munkabalesetnek tekinti-e. Ha nem tekinti munkabalesetnek, akkor erről és a jogorvoslat lehetőségéről (68. §) a sérültet, halálos baleset esetén a hozzátartozót értesítenie kell.

(3)  A munkáltatónak lehetővé kell tennie a munkavédelmi képviselő részvételét a munkabaleset kivizsgálásában.

67. §

A munkabaleset bekövetkezésétől számított 3 év után a munkáltató a törvényben foglaltak alapján nem köteles a munkabalesetet bejelenteni, kivizsgálni és nyilvántartásba venni.

68. §

(1)  Ha a sérült a munkáltatónak a munkabaleset bejelentésével, kivizsgálásával kapcsolatos intézkedését vagy mulasztását, továbbá ha az érintett munkavállaló a foglalkozási megbetegedés vagy a fokozott expozíciós eset kivizsgálásának elmulasztását sérelmezi, illetve ha a munkavállaló vitatja a sérülés súlyosságával kapcsolatos munkáltatói megállapítást, a területileg illetékes munkavédelmi hatósághoz fordulhat. A munkavédelmi hatóság a foglalkozási megbetegedés gyanúját panaszoló vagy annak kivizsgálása elmulasztását sérelmező személyt a bejelentésre jogosult orvoshoz vagy a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szervhez irányítja.

(2)  Ha az érintett munkavállaló egészségi állapotának romlása a munkavégzéssel vagy a munkavégzés, munkafolyamat során előforduló kóroki tényezőkkel hozható összefüggésbe, és a foglalkozási megbetegedést a 64. § (2) bekezdésében meghatározott szerv, illetve személy nem jelentette be, a munkavállaló a területileg illetékes munkavédelmi hatósághoz fordulhat. A munkavédelmi hatóság a foglalkozási megbetegedés gyanúját a foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról szóló jogszabályban meghatározott szervhez előzetes vizsgálat és bejelentés céljából továbbítja.

(3)  Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott eljárásban a sérült, vagy ha a sérült meghalt, vagy egészségi állapota miatt jogainak érvényesítésére nem képes, a hozzátartozója ügyfélnek minősül. A kérelemben a hozzátartozói minőséget valószínűsíteni kell.

 

69. §

Ha a magyarországi székhelyű munkáltató munkavállalóját külföldi kiküldetés (külszolgálat) során éri munkabaleset, a munkáltató köteles a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott rendben a bejelentési és nyilvántartási kötelezettséget teljesíteni.

 

 

Kockázatértékelés

A munkáltatónak a tevékenysége megkezdésekor munkabiztonsági kockázat értékelés keretében vizsgálnia kell, hogy a munkahelyen alkalmazott technológiai eljárások nem veszélyeztetik e a munkavállalókat vagy a tevékenység hatókörében tartózkodókat. az értékelés lényege megállapítani milyen veszély fenyegeti munkavégzés közben a dolgozókat és a veszély elkerülésére milyen intézkedéseket hozott a munkáltató.

a kockázatértékelést háromévente le kell végezni ha csak valamilyen rendkívüli esemény vagy hatósági vizsgálat nem indokolja hamarabb.

a munkabiztonsági szempontú kockázatértékelés munkabiztonsági és foglalkozás-egészségügyi szaktevékenység.

Ajánlatkéréshez kattintson ide!

 

A kockázatértékelés tartalmazza:

  1. A veszélyek és veszélyeztetettek azonosítása.
  2. A veszélyek kockázati mértékének becslése.
  3. A védelem jellege és eszközei.
  4. A kockázat elfogadhatóságának megítélése.
  5. Döntéshozatal, végrehajtás, ellenőrzés.

 

Kockázatértékelés jogi háttere:

 

A kockázatértékelések elkészítésével kapcsolatban az 1993. évi XCIII. Törvény írja elő a munkáltató feladatait.

 

54. §

(1)  Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles figyelembe venni a következő általános követelményeket:

a)     a veszélyek elkerülése;

b)     a nem elkerülhető veszélyek értékelése;

c)     a veszélyek keletkezési helyükön történő leküzdése;

d)     az emberi tényező figyelembevétele a munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és munkafolyamat megválasztásánál, különös tekintettel az egyhangú, kötött ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére, illetve káros hatásának csökkentésére, a munkaidő beosztására, a munkavégzéssel járó pszichoszociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére;

e)     a műszaki fejlődés eredményeinek alkalmazása;

f)       a veszélyes helyettesítése veszélytelennel vagy kevésbé veszélyessel;

g)     egységes és átfogó megelőzési stratégia kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezők hatására;

h)      a kollektív műszaki védelem elsőbbsége az egyéni védelemhez képest;

i)        a munkavállalók megfelelő utasításokkal történő ellátása.

(2)  A munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására. A kockázatértékelés során a munkáltató azonosítja a várható veszélyeket (veszélyforrásokat, veszélyhelyzeteket), valamint a veszélyeztetettek körét, felbecsüli a veszély jellege (baleset, egészségkárosodás) szerint a veszélyeztetettség mértékét. A kockázatértékelés során az egészségvédelmi határértékkel szabályozott kóroki tényező előfordulása esetén munkahigiénés vizsgálatokkal kell gondoskodni az expozíció mértékének meghatározásáról.

(3)  A munkáltató a kockázatértékelést, a kockázatkezelést és a megelőző intézkedések meghatározását – eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni. Az 56. §-ban meghatározottak a kockázatértékelésben rögzítésre kerülhetnek. Indokolt esetnek kell tekinteni

a)   az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának megváltozását,

b)   minden olyan, az eredeti tevékenységgel összefüggő változtatást, amelynek eredményeképpen a munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők megváltozhattak – ideértve a munkaklíma-, zaj-, rezgésterhelést, légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők minőségi, illetve mennyiségi változást),

c)   az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának hiányosságával összefüggésben bekövetkezett munkabaleset, fokozott expozíció, illetve foglalkozási megbetegedés előfordulását, továbbá

d)   ha a kockázatértékelés a külön jogszabályban meghatározott szempontra nem terjedt ki.

(4)  A munkavédelmi hatósági ellenőrzés során a munkáltatónak kell bizonyítania a tevékenység megkezdésének tényét, időpontját.

(5)  A kockázatértékelés eredményeként a munkáltató felelőssége legalább a következők dokumentálása:

a)     a kockázatértékelés időpontja, helye és tárgya, az értékelést végző azonosító adatai;

b)     a veszélyek azonosítása;

c)     a veszélyeztetettek azonosítása, az érintettek száma;

d)     a kockázatot súlyosbító tényezők;

e)     a kockázatok minőségi, illetőleg mennyiségi értékelése, a fennálló helyzettel való összevetés alapján annak megállapítása, hogy a körülmények megfelelnek-e a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak, illetve biztosított-e a kockázatok megfelelően alacsony szinten tartása;

f)       a szükséges megelőző intézkedések, a határidő és a felelősök megjelölése;

g)     a kockázatértékelés elkészítésének tervezett következő időpontja;

h)      az előző kockázatértékelés időpontja.

A kockázatértékelés dokumentumát a munkáltató köteles a külön jogszabályban foglaltak szerint, de legalább 5 évig megőrizni.

(6)  Az (1) bekezdés g) pontjában meghatározott megelőzési stratégia munkabiztonsági és munkaegészségügyi tartalmának kialakítása munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül.

(7)  Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles

a)     a szükséges utasításokat és tájékoztatást a munkavégzést megelőzően a munkavállalónak megadni;

b)     rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket;

c)     a munkavégzés körülményeihez igazodó, illetve az azzal összefüggő veszélyek figyelembevételével megfelelő munkaeszközöket biztosítani a munkavállalók részére;

d)     új technológiák bevezetése előtt kellő időben megtárgyalni a munkavállalókkal, illetve munkavédelmi képviselőikkel bevezetésük egészségre és biztonságra kiható következményeit;

e)     a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munka egészséget nem veszélyeztető és biztonságos végzésével kapcsolatos bejelentést haladéktalanul kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az érintetteket értesíteni, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést leállítani;

f)       a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések esetén az V. Fejezet rendelkezéseinek megfelelően eljárni;

g)     biztosítani a védőeszközök rendeltetésszerű használhatóságát, védőképességét, kielégítő higiéniés állapotát, szükséges tisztítását, karbantartását, javítását, pótlását;

h)      teljes felelősséggel megtenni minden szükséges intézkedést a munkavállalók biztonsága és egészségvédelme érdekében, figyelembe véve a változó körülményeket is, valamint törekedve a munkakörülmények folyamatos javítására;

i)        a munkabiztonsági szaktevékenységnek, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősített feladatok ellátásáról az e törvényben meghatározott módon gondoskodni és az előírt feladatok ellátására e törvényben meghatározott személyt, illetve szervezetet biztosítani.

(8)  A (2) és (3) bekezdésben meghatározott feladatok elvégzése munkabiztonsági, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül. A kockázatértékelés elvégzésekor a kémiai biztonság területén a külön jogszabályban foglalt szempontokat is figyelembe kell venni.

(9)  A munkáltató a kockázatértékelést követően, annak megállapításait figyelembe véve, a feltárt kockázatok kezelése során határozza meg a védekezés leghatékonyabb módját, a kollektív, műszaki egyéni védelem módozatait, illetve az alkalmazandó szervezési és egészségügyi megelőzési intézkedéseket.

54/A. §

(1)  A munkáltató megfelelő intézkedésekkel biztosítja, hogy szükség esetén az elsősegély, az orvosi sürgősségi ellátás, a mentési és a tűzvédelmi feladatok ellátása érdekében haladéktalanul fel lehessen venni a kapcsolatot a külső szolgálatokkal, szervekkel.

(2)  A munkáltató a külön jogszabályok figyelembevételével köteles megtenni minden indokolt intézkedést veszély esetére a munkahely kiürítésének, továbbá a tűzvédelmi, katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásához szükséges, arra alkalmas munkavállalók kijelölése, létszámuk meghatározása, felkészítésük és megfelelő egyéni védőeszközzel való ellátásuk érdekében.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rendelkező tájékoztató és tiltó táblák

 

a munkahelyen a munkáltatónak a munkavállalók és a munkaterületen tartózkodó egyéb személyek (vendégek, vevők más cég munkavállalói, stb.) részére biztosítani kell a megfelelő tájékozódás lehetőségét.

A tájékoztatás és a rendelkezés keretében kell kihelyezni a védőeszközök használatára figyelmeztető táblákat, a tilalmi táblákat a veszélyre figyelmeztető táblákat a menekülési irányjeleket a vészkijáratok jelölését és még sokk egyéb táblát.

A táblák a funkciójuktól függően különböző színüek lehetnek pl.:

  • tiltás vörös (piros)
  • sárga figyelmeztetés,
  • zöld menekülési útvonal … stb.

Ajánlatkéréshez kattintson ide!

 

 

Figyelemfelhívó és biztonsági jelek előírásai

 

2/1998. (I. 16.) MüM rendelet  a munkahelyen alkalmazandó biztonsági és egészségvédelmi jelzésekről

 

1. §

(3) E rendelet alkalmazásában:

a.      biztonsági és egészségvédelmi jelzés (a továbbiakban együtt: biztonsági jelzés): meghatározott mértani forma, szín-, hang-, fény-, képjel (piktogram) emberi testmozgás útján adott olyan információ, amely – az egyéb munkavédelmi követelmények teljesülése mellett – lehetővé teszi, hogy a munkát végzők és a munkavégzés hatókörében tartózkodók időben felismerhessék a veszélyforrásokat (kockázatokat);

b.      biztonsági jel: meghatározott mértani forma, szín és képjel (piktogram) kombinációjával létrehozott, rögzített elhelyezésű jel;

c.      tiltó jel: olyan biztonsági jel, amely veszélyes magatartást tilt;

d.      figyelmeztető jel: olyan biztonsági jel, amely valamely veszélyforrásra hívja fel a figyelmet;

e.      rendelkező jel: olyan biztonsági jel, amely meghatározott magatartást ír elő;

f.       elsősegély- vagy menekülési jel: olyan biztonsági jel, amely a vészkijárat helyét, az elsősegélynyújtó helyre vezető utat vagy valamilyen mentési eszköz elhelyezését jelzi;

g.      tűzvédelmi tájékoztató jel: olyan biztonsági jel, amely tűzvédelmi berendezés, eszköz vagy tűzoltó készülék elhelyezését jelzi;

ga)   tájékoztató jel: olyan jel, amely a b)-g) pontban megnevezett jelektől eltérő egyéb információt közöl (pl. iránymutató jelek);

h.      jelzőtábla: biztonsági jelet hordozó tábla, amelynek felismerhetőségét kellő megvilágítás biztosítja;

i.        kiegészítő tábla: a jelzőtáblával együtt alkalmazott, kiegészítő információt adó tábla;

j.        biztonsági szín: olyan szín, amelynek meghatározott jelentése van a biztonság szempontjából;

k.      képjel (piktogram): jelzőtáblán vagy világító táblán alkalmazott sematikus ábra;

l.        világító jel: átlátszó vagy áttetsző anyagból álló, belülről vagy hátulról kivilágított, vagy fénykibocsátó anyagból készült biztonsági jelet hordozó eszköz,

m.    hangjel: olyan, előzetesen meghatározott jelentésű akusztikus jel, amelyet természetes vagy szintetizált emberi beszédhang alkalmazása nélkül bocsát ki az arra szolgáló eszköz;

n.      szóbeli kommunikáció: előre meghatározott formájú, természetes vagy szintetizált emberi hangon történő közlés;

o.      kézjel: az irányítást végző személy karjának vagy kezének előzetesen meghatározott jelentésű mozgása vagy helyzete, amely veszélyt, illetve szükséges tevékenységet jelez.

 

 

54/2014 (XII.5.) BM rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzat

 

149. § A tűzvédelmi eszközök helyét jelző biztonsági jeleket az eszköz, felszerelés felett legalább 1,8 méteres magasságban, legfeljebb 2,5 méter magasságban kell elhelyezni úgy, hogy azok könnyen felismerhetőek legyenek, a 13. melléklet 1. ábrája alapján.

 

207. § (1) Szabadtéri rendezvény veszélyeztetett területéről a gyors és biztonságos menekülés, menekítés érdekében menekülési lehetőséget kell biztosítani.

(2) A szabadtéri rendezvény területén a menekülés irányát – a napnyugta utáni időszakban is látogatható rendezvény esetén – világító menekülési biztonsági jelekkel kell jelölni. A jelölések láthatóságát oly módon kell biztosítani, hogy a résztvevők számára a szabadtéri rendezvény területének bármely pontjáról, annak teljes időtartama alatt legalább egy jelölés látható és felismerhető legyen.

(3) A (2) bekezdés szerinti jelölések, biztonsági jelek legkisebb mérete 1200  600 mm.

 

13. melléklet az 54/2014. (XII. 5.) BM rendelethez

1. ábra, a Biztonsági világítás, menekülési jelzések és menekülési útirányt jelző rendszer alcímhez

A tűzvédelmi jel rögzítési magassága

A tűzvédelmi jel rögzítési magassága

 

2. ábra, a Biztonsági világítás, menekülési jelzések és menekülési útirányt jelző rendszer alcímhez

A menekülési jelek elhelyezése

A menekülési jelek elhelyezése

 

3. ábra, a Biztonsági világítás, menekülési jelzések és menekülési útirányt jelző rendszer alcímhez

A biztonsági jelek elhelyezésének változatai

 

Ábra
Leírás
1.    Típus
Sík jel fallal párhuzamos felszerelése.
2.    Típus
Falra merőlegesen szerelt kétoldalas jel.
3.    Típus
Mennyezetre függesztett, kétoldalas jel.
P. Típus
Panoráma jel, ez biztosítja a legjobb láthatóságot.


« »