A COVID-19 vírus okozta leállást követő, vállalati újraindítással kapcsolatos tudnivalókról:
A munkavédelmi törvény (1993. évi XCIII. törvény) előírja a munkáltató részére, hogy a munkahelyek vonatkozásában rendelkezzen a tevékenységre vonatkozó kockázatértékeléssel, amely kiterjed a munkahely kialakítására, az ott folytatott tevékenységre, a kémiai- és biológiai veszélyekre, továbbá minden olyan eszközre, anyagra, amely veszélyt jelenthet a munkavállalókra, illetve a veszélyeztetett területen tartózkodókra.
Az értékelést a munkakörülmények vagy munkafeltételek megváltozása esetén soron kívül, egyéb esetben 3 évente felül kell vizsgálni.
A 61/1999. (XII. 1.) EÜM rendelet a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók egészségének védelméről
A kockázatok meghatározása és becslése:
- § (1) Annak érdekében, hogy a munkavállaló biztonságát és egészségét fenyegető kockázatot meg lehessen becsülni, továbbá a szükséges intézkedések meghatározhatók legyenek, a munkáltatónak minden olyan tevékenységnél, amely feltehetően biológiai tényezők kockázatával jár, meg kell határoznia a munkavállalókat, illetve munkát végző személyeket (a továbbiakban együtt: munkavállaló) érő expozíció jellegét, időtartamát és- amennyiben lehetséges- mértékét.
A koronavírussal kapcsolatosan a munkáltatóknak külön intézkedéseket kell életbe léptetni annak érdekében, hogy a munkavégzés során a munkavállalókat érő fertőzésveszélyt minimálisra csökkentse. Ennek kapcsán a munkahelyek újraindítása során a munkáltató a munkahelyi kockázatértékelését köteles kiegészíteni a megváltozott körülményeket és az egészségügyi kockázatokat figyelembe véve, továbbá a munkaállásokat a lentebb leírtak szerint kialakítani.
Az egészségügyi kockázatok vonatkozásában az értékelés elkészítéséhez a FESZ orvos bevonása szükséges.
A koronavírussal kapcsolatos munkavédelmi- és foglalkozás-egészségügyi teendők a cég újraindítása során az alábbiak:
A munkahelyi kockázatértékelést ki kell egészíteni, amelyben szerepeltetni szükséges az alábbiakat:
- az alkalmazásra kerülő újonnan bevezetett tisztító és fertőtlenítő szereket,
- a covid-19 vírusra vonatkozó egészségügyi kiegészítést,
- továbbá minden olyan intézkedést, amely hatással lehet a biztonságos munkavégzésre.
A munkaállások kialakításánál az alábbi vészhelyzeti ajánlásokat szükséges figyelembe venni:
- a védőtávolságot (1,5 méter) lehetőség szerint biztosítani lehessen;
- az egymással szembeni munkaállomások kialakítása helyett az egymás melletti vagy elfordított munkaállomásokat létesíteni;
- a munkaállomások közé elválasztó falat, plexiüveget vagy egyéb határolókat kialakítani;
- a munkaállomások közötti útvonalakat szükség szerint módosítani;
- egyéni tereket kijelölni, ahol elsődlegesen a munkavállaló tartózkodhat;
- az egyes közösségi terek (például ebédlő) esetében a munkavállalók létszámát korlátozni – erre akár külön létszámnyilvántartás is vezethető vagy online foglalási rendszerrel is biztosítható a létszám-optimalizálás;
- a munkahelyi szellőztetés során a természetes szellőztetést biztosítani, ami preferált legyen a közös levegőkeringtető rendszerek alkalmazása helyett.
Amennyiben kérdése lenne a fentiekkel kapcsolatban, úgy készséggel állunk rendelkezésre az iroda@stflorian.hu e-mail címen.
Üdvözlettel:
St. Florian Zrt.